Fotós túra Szlovéniában, 2023.08.19.

Az idei nyár vége felé ideje volt, hogy szervezzünk egy fotós túrát, lehetőleg külföldre. Szlovéniára esett a választásunk, azon belül is Bled környékére, de várhatóan egy elég gyors, rövid túrára volt kilátás, így is terveztünk. Péntek éjféli indulás, majd szombat délutáni hazaérkezés volt a kitűzött terv, amit végül tartani is tudtunk.
A túra összegzése: 1340 km, 18 óra 34 perc menetidő, 73 km/h átlagsebesség.

Az alábbiakban élménybeszámolót olvashattok képekkel, időrendi sorrendben.

Még át sem képtük a határt, máris körvonalazódott az első helyzet: Jött fel a nap, a környék is szép volt, illetve sekély köd is kialakult többfelé. Jó 1 óráig kerestünk valami jónak kinéző helyet, de sajnos nem sikerült értelmes pozíciót találni, így folytattuk az utat.
A határtól nem messze ismét sekély ködbe futottunk bele, azonban ez már jóval erősebb és látványosabb volt, ráadásul egy nagyobbacska domb is volt, ami kiemelkedett a ködtengerből. A szituáció adott, meg kellett oldani. Irány fel a domb. Rövid keresgélés után sikerült azért 1-2 spotot találni, itt készültek az első képek:

Ködtenger
Ködtenger (Hosszúfalu)

Folytattuk az utat, menet közben rengeteg gomolyfelhőt is láttunk (esélyek voltak záporokra, zivatarokra, így kiemelten figyeltük azt is). A tervünk az volt, hogy Stara Fuzina mellett lévő tóhoz megyünk (Bled városától kb. 30 km) , ott fotózunk majd este Tejutat / csillagokat. Utána viszont a napkeltét már Bled környékén, a tónál terveztük, esetleg fent a hegyről. Mivel nem sötétben akartunk a tereppel először találkozni, ezért (mivel amúgyis időben voltunk) bementünk a tóhoz körbe nézni. Itt ebédeltünk is, illetve lőttünk néhány képet a környéken. Egy zivatar is kialakult a közelben, az üllősödött felhő kifejezetten szépen mutatott:

Üllő a hegyek felől (Bled)
Kilátás a tóra lefelé séta közben

Innen tovább indultunk a Bohinji-tó környékére. A környék egész egyszerűen zseniális, csodálatos a nagy hegyek között kocsikázni. Megérkeztünk a tóhoz, ami egyben egy szabad strand is volt, gyönyörű szép tiszta vízzel. A parkolás viszonylag drága, de erre számítottunk is (3€ / óra). Megnéztük a lehetséges fotós helyszíneket, majd vártunk a naplementére és az éjszakára. Nagyon buktának nézett ki a helyzet, folyamatosan közepesen / erősen felhős ég volt, úgyhogy már B tervként azon gondolkodtunk, hogy visszamegyünk Bled körzetébe éjszakai város képeket lőni. Naplemente közeledtével a horizont felől elkezdett kisütni a nap, ami egy lehetséges alásütős naplemente lehetőségét vetette fel, amivel igencsak jól jártunk volna. Már csak 10 perc volt hátra, továbbra is jónak nézett ki, így hát elindultunk le, megkeresni a lehető legjobb fotós helyet a naplementére. Az alábbiakban láthatjátok az eredményt, van benne telefonos és gépes is:

Életkép a tó mellett (Bohinji-tó)

Innen viszont már látszódott, hogy a felhők valószínűleg be fognak kavarni a csillagok fotózásába. Kicsit vártunk még, nem javult a helyzet, így elindultunk valami  helyet keresni a közeli városba. Félre is álltunk várakozásba, hátha esetleg megtörténik a csoda és kitisztul. Csabi szólt 1 óra múlva, hogy látja a csillagokat és a Tejutat is, erősen tisztul az idő. Irány vissza! Itt szétváltunk, nekem egy teljesen külön kompozícióra esett a választásom. Eleinte csillagjárós képet szerettem volna lőni, de annyira kicsi volt a fényszennyezettség és sötét volt, hogy inkább a Tejút mellett döntöttem. Több szöget is megpróbáltam, így születtek az alábbi képek:
Mindegyik kép stackelt, 20-25 db képből raktam össze. A 8 mm Samyangom sajnos csak DX módban működik, nem is a legjobb nagylátószögű objektív, nem feltétlen erre a feladatra lett kitalálva, de mivel imádom ezt a látószöget, ezzel kellett megoldanom a helyzetet.

24 mm, 28 db képből
8 mm, 23 db képből, meteorral
8 mm, 25 db képből

A fotózás végeztével elindultunk vissza Bled városába. Későre járt, a napkeltéig még legalább 4 óránk volt, így a kocsiba alkalmunk nyílhatott 2-3 óra alvásra, ebből végül kb. 1 sikerült. Reggel már 4 órakor ébresztő volt, készültünk a napkeltére, illetve a kék órás fotókra is. Többféle terv volt a fejemben, szerencsére sikerült mindet véghezvinni. Az egyik nagyobb az volt, hogy a már felkelt Nap a templom tornyán középen legyen, így lőve egy HDR képet. Eredmények:

A templomtorony fénye
Napkelte előtt 50 perccel
Hajózás a napkeltében

Innen pedig már haza vezetett az utunk, amit korántsem volt egyszerű levezetni, 1 óra alvással. Viszont ezt kompenzálta, hogy minden pillanatát megérte az egész túra, remek hangulat volt és fotós ügyileg is viszonylag sikerült kimaxolni, legalábbis amit eme rövid idő engedett.