Kedvenc témáim #3: Repülőgép fotózás

 

Másik fő hobbim a repülőgép fotózás. Ezen belül is a svenkelést és az „emberekkel történő ábrázolást” érzem leginkább a magam témájának. 

Hogyan kezdődött a repülőgép fotózás? 
Jópár éve egyik legjobb barátom kivitt a reptérre (nagyon sokat köszönhetek Bencének, Ő vitt ebbe bele, Ő mutatott meg mindent, a helyeket, az utómunkát és mindenféle hasznos dolgot). Rögtön megszerettem azt az élményt, ami ott ért. Nagy gépek közelről, fel és leszállások, kerozinillat. Rögtön elkezdett érdekelni a téma, napokig YouTube videókat néztem. A fotózás gondolata már itt is a fejemben járt, de akkoriban még nem gondoltam erre olyan szinten mint manapság, inkább csak a repülés vonzott.

Akkoriban lett meg az első gépem (Nikon D3300). Ezek után még párszor kimentünk, közben megvettem az első teleobjektívem, ami egy Tamron 70-300 Ld Di volt, stabilizátor nélkül. Néhány alkalom és tesztkép után egyértelmű lett bennem, hogy ez engem nagyon is érdekel, ráadásul két hobbimat is egybe ötvözöm: a fotózást, és a repülők iránti rajongásomat is. Na innen nem volt megállás, bújtam a radart és minden érdekes gépet próbáltam megörökíteni, bár közel sem voltam olyan megszállott, mint ma 😁


Amikor már „gyakorlottabb” lettem:

A megszállottság 2019-ben teljesedett ki, amikor hónapokig pályazár volt tavasszal a reptéren, ezáltal egy pálya üzemelt a kettőből. Minden forgalom egy helyen realizálódott, ezáltal olyan képeket is lehetett készíteni, amiket máskor egyszerűen nem, mert a forgalom miatt pl este, sötétben megálltak a gépek egymás után, és lehetett hosszú záridős képeket lőni róluk. Egyre inkább beszippantott az egész reptér, konkrétan kint éltem a pályazár alatt. Hajnalban ott kezdtem, éjfélkor jöttem haza. Persze ehhez kellett a kinti jó társaság is, akikkel nagyon gyorsan repült az idő. Eredményként pedig nagyon jó élményt, hangulatot és egyedi képeket kaptunk.

A repcsifotózás vitt rá arra, hogy fullframe technikára váltsak. Beszereztem egy Nikon D750 és Tamron 150-600 kombót, amivel újabb lehetőségek nyíltak minőség terén. 


Itthon már nem volt elég, irány külföld!

2019-et írunk még, de újabb kalandba vágtunk. Ez azzal indult, hogy meghívást kaptam egy Bécsi repülőfotós túrára (köszönöm!). Itt egy nap alatt több mint 1000 képet lőttem el kint, rengeteg érdekesség érkezett, ami még inkább motiváló volt. Na ez egy újabb „szerelem” volt, nézzünk meg több repteret is.

Ebben az évben még kétszer kimentünk repülővel MXP (Malpensa) és egyszer FRA (Frankfurt) reptérre. Ez is maradandó élmény, ugyanis én ekkor ültem repülőn először. 


2020-21:

Ferihegyen megnyílt a CargoCity, ami egy újabb fotós helyszínt jelentett. Ráadásul nem is akármilyet, itt ugyanis szinte testközelből fotózhatjuk a gépeket. Új perspektíva, új helyszín, új élmények. 2020 első felében szinte megint a reptéren éltem, a vírus közrejátszásával rengeteg speciális, alapból nem ide járó gép érkezett. Ekkorra már fejlődtem annyit, hogy megpróbáltam egyedi képeket alkotni, olyat amit mások nem, vagy ritkán csináltak. Nyilván ebbe annyi lehetőség nincs, mivel a hely korlátozott, tehát bizonyos határokon belül lehet csak maradni. Amivel játszani lehet az a napszakok és az időjárás, amit sokszor meg is tettem. (pl. hajnalban ködös napkeltés repülős képet lőni, érkező zivatarral gépeket lőni kicsit másabb perspektívából, nagylátószög, stb. Ezekre mutatok néhány példát: 

 

Hogyan fotózz ilyen témát? 
A repülőgép fotózás a közepesen nehéz kategóriába tartozik véleményem szerint. Ha egyedit szeretnél alkotni, akkor nehéz dolgod lesz. Ismerni kell a helyszíneket, és nem árt, ha rutinosan tudod kezelni a géped, ugyanis itt azért gyorsan mozognak a repülők, le és felszállásnál sincs sok időd szöszmötölni. Beállásnál pedig másodpercek alatt odatolnak a géphez mindenfélét, amitől már nem lehet tiszta képet lőni.
(Ebben a cikkben nem térek ki arra a nehézségre, hogy néha a helyszínválasztás Ferihegyen (is) bonyolult tud lenni, akkor is, ha ismered a terepet. Nagyon röviden: Ugyanis van 2 pálya, széltől függő pályairány és amíg valami nem szállt le, addig semmi se biztos. Rohantunk már percek alatt egyik pályavégről másikra.  Érdemes radart nézni, rádiót hallgatni, ezzel még sosem buktunk egy gépet sem)

A szóbeszéddel ellentétben nem szükséges milliós felszerelés a kezdő repülőgép fotózáshoz. Jó példa erre az, hogy én egy teljesen belépőszintű D3300-al és egy stabilizátor nélküli Tamron 70-300-al kezdtem a fotózást, egy kb 5000,- Ft-os állvánnyal karöltve, ami azt jelenti, hogy a teljes szett nem érte el a 200.000,- Ft összértéket. Persze aki jártas a témában, sokat fotóz, az látja a különbséget egy profi technika javára, ám sokszor nem ez a lényeg, főleg ha nem ebből élsz. Ehhez ide illően mutatnék nektek pár képet, ami ezzel a belépő szintű techikával készült, amivel azt szeretném számotokra szemléltetni, hogy mennyire fontos a meglátás és az utómunka, és ne csak a felszerelést figyelje mindenki.

 

Ahogy a fotózásban mindenhol, úgy itt is törekedj az egyedi látásmódra! Használd ki a naplementét, az éjszakát, a viharokat, bármit, ami hozzáad a képhez valami nem szokványosat. 


Egyik kedvencem: a nagylátószög (8mm)
Egyedibb képek gyártására én egy Samyang 8mm nagylátószöget használok. Ez nyilván azért bekorlátolja a lehetőségeket a reptéren, ugyanis nem sok olyan hely van, ahol igazán hasznát tudod venni. Viszont ahol igen…. inkább beszéljenek a képek 😁


Másik kedvencem: svenkelés és éjszakai képek:
Másik egyedibb jellegű témám a hosszabb záridős képek. Az egyik fajta magától értetődően éjszaka, állvánnyal, a másik viszont nappal, svenkelésben. Ez azt takarja, hogy 1/20-1/50 záridő között szoktam dolgozni, szűk rekesszel (f/16-f/20) és nagyon alacsony isoval (50-100). Ez érzékelteti a repülő gyors mozgását, oly módon, hogy lekövetem a mozgását, a hosszabb záridő miatt pedig a háttér, a környezet bemozdul, így a képen szinte érzed a száguldást. Sok gyakorlás volt, mire megfelelően el tudtam sajátítani, most már merem olyan gépeken is alkalmazni, amik ritkán járnak ide, mert többnyire mindig van 1-1 jó képkocka. 
Éjszakai képekre viszont csak akkor van lehetőség, ha olyan helyen áll gép, ami erre alkalmas. A CargoCity megnyitásával az éjszakai fotózás könnyebb lett, sok cargo gép érkezik sötétben, így a lehetőség adott. 🙂 
Ezekből is néhány kedvenc kép: 

Zárszó: 
A repülőgép fotózás összetett és izgalmas téma. Ha belejössz, nincs megállás. Jófej barátokat szerezhetsz, kalandokon mehetsz át, fotózhatsz, és még érdekességeket is látsz. Ahogy fentebb láthattad, a jobb fotókhoz sem kell milliókat költeni. De már csak az élményért is érdemes kilátogatni a reptérre. 

Végezetül még néhány érdekesebb kép, amiket eddig sikerült alkotnom: 

Ezen kívül még Flickr oldalamon is elérhető, több mint 2000 db képem: Repülős fotóim (DavidiPhoto) | Flickr

KÉPEK:

 

FOTÓS HELYSZÍNEK:

A repülőgép fotózás elengedhetetlen kelléke: csináltam egy térképet, amelyen meg tudjátok nézni, hogy honnan szoktam fotózni. A helyszínekre kattintva több képet is találtok, amiket az adott helyszínről fotóztam. A valóságban ennél több helyszín is van, de ezek a legkönnyebben megtalálhatóak és megközelíthetőek + nem kell létra sem. (a térkép még nem teljes). A koordináták pár méteres pontossággal helyesek. A helyszíneknél figyeljetek arra, hogy nem mindegyik közelíthető meg autóval, van ami gyalogtúrás.

A sárgával jelölt helyszínek speciális eseteknél használhatóak, pl. pályazár, vagy nagyon speckó gép érkezése esetén. A hely neve mögött zárójelben jeleztem, hogy melyik pályairány esetén ajánlott innen fotózni. (13: Budapest felől szállnak le a gépek, 31: Üllő-Monor felől szállnak le a gépek)

Nagyon fontos! A kerítéshez hozzáérni, és annak 1 méteres közelébe menni TILOS! Ezt vegyétek figyelembe! Szemetelni tilos, veszélyeztetheti a repülés biztonságát! Kérdés esetén írjatok nyugodtan! 

A térkép nagyítható, illetve az alábbi linken közvetlenül is elérhető: Ferihegy, fotós helyszínek – Davidi Photo

8 hozzászólás

    • Pető Ákos

      Szevasz Dávid!

      Ákos vagyok, érdekelne még egy pár infó a fotózással kapcsolatban (repülős). Azt írtad, állvány is kell a fotózáshoz. Mindig? Pl. amikor felszálló-leszálló gépet fotózól, akkor is használod? Állványról nem nehéz oldal irányban és felfelé mozgatni (felszálláskor)?
      A másik kérdésem, amikor leszállt a gép, és pont füstől a kereke, az 1 fotó, vagy azokat sorozat képként csinálod? Most járok fotó tanfolyamra, azért kérdezzétek csak.
      Köszi a válaszokat előre is!

      Ákos

      • Davidi

        Szia Ákos!

        Állványt csak sötétben használok, az álló gépeknél. Felszállásnál / leszállásnál csak zavaró tényező, nem tudod lekövetni a gépet.
        Én mindig sorozatképeket lövök, mert pl a füstölős esetnél maradva, nagyon nehéz kiszámítani, hogy mikor ér pont földet és hogy az pont meglegyen. (nem beszélve arról ha esetleg bemozdul a kép, akkor is van másik:) ) .

        Ha van kérdés kérdezz nyugodtan, segítek szívesen!

        Üdv,
        Dávid

  • Bőkény János

    Csodaszép képek! 😎
    Kérdezni szeretném, hogy hogyan illetve s miként szerkeszted a képeidet? Ezzel kapcsolatban szeretnék kérni tanácsot.
    Köszönöm, szép napot! 😉

    • Davidi

      Kedves János!

      Köszönöm szépen!

      Képeimet Lightroomban és Photoshopban utómunkázom. Van esetleg valami konkrét amire kiváncsi lennél?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük