Képek, melyek elkészítése hosszabb időtartamot vett igénybe

Vannak olyan pillanatok, helyzetek, amikor 1 kép elkészülte több képet és sok helyszínen töltött időt igényel. Az alábbiakban fogok mutatni néhány képet, amelyek így készültek, rövid történetekkel.

 
Augusztusi csillagjárás, Perkáta

Régóta szerettem volna egy ilyen képet csinálni, de sosem volt rá lehetőség. 2023 augusztusában aztán egy viharvadász találkozó zárásaként kimentünk Perseidákat fotózni. Mivel mindenki arra a témára állt rá, ezért úgy gondoltam, hogy megint „különc” leszek és más témát fogok fotózni, így kaptam az alkalmon. A fejemben már megvolt, hogy mit szeretnék látni, így ennek alapján állítottam be mindent, a végeredményt pedig lentebb látjátok.

Technikai infók: Nikon D750, Samyang 8mm, 2,5 órában, 30s expókkal, végén StarStax-ban összerakva. 

Csillagjárás Perkátán
 
 
Induló repülők az M4 felett

Ismét egy olyan kép, aminek eltervezése már régebben megtörtént, ám a megvalósítás váratott magára. Egészen 2022 év végéig. A helyszín Monor közelében az egyik M4-es felett áthaladó hídon volt. Már szokásosnak mondható, de nyilván nem komfortos időjárás alatt valósítottuk meg ezt a képet (időhiány szokásosan :D). A -1 fokos hőmérséklet érzetét a viszonylag élénk széllökések sem tették elviselhetőbbé. De persze ez szokásosan nem állta utunkat, belevágtunk a készítésébe kevéssel 17 óra után. Az első tesztek nem hoztak jó eredményt: egy vékony felhősáv Budapest fényeit visszaverve erősen bukta szagúnak titulálta a szituációt. Több kép készítése után megállapítottuk, hogy a felhősáv felénk jön, vagyis kb. 1 óra múlva tiszta lehet a terep, ha nem száll le a köd (erre nem számítottunk, végül nem is jött). A felhőzet elvonulása után viszont jónak ígérkeztek a feltételek, innen már mondhatni „sima” utunk volt. A képpel végül 22:30 környékén végeztünk, amikor már elég repülő gyűlt össze. Mondjuk ha nem lett volna elég sem volt B opció, ugyanis megvártuk az utolsó induló gépet is. A vége felé még a lenyugvó Hold is beletrolkodott a képbe bal oldalról. Elsőre utómunkában kivettem, de aztán a végső változatban még is bennehagytam, mint érdekesség.
Menet közben én megpróbáltam teleobjektívvel egy elég elmebeteg kompozíciót, de annyira pezsgett + párás volt a levegő, hogy esélytelen volt érdemi képet lőni. Így buktam az addig elkészült anyagot, úgyhogy kezdhettem elölről 19 óra után. Közben még buktam egy Hold előtt áthaladó repülőt is, de ezért már nem akartam beáldozni ezt a képet. 

Technikai infók: Nikon D750, Nikon 24-85, 24 mm-en fotózva, f/10, iso125 értékeken, a záridő bulb volt, mivel manuálisan kellett megvárni a gépek kép széléig való elérését. 24 képből lett összerakva. 

Induló repülők és az M4

 
 
Holdkelte 2,5 órában

Egy ilyen képet már régebb óta terveztem. Erre a helyszínre a július és augusztus az esélyes hónap, ugyanis ilyenkor kel nem túl messze a Hold az M4 tengelyétől. Eredetileg teliholdra terveztem, de felhős időt vártunk (végül az is lett), így előre kellett hozni 2 nappal az eseményt. A megfelelő helyszínre érve aztán állványra a gép és kereken 3 perces időközönként (24 mm fókusztávon) lőttem 1-1 expót, egészen 2,5 órán keresztül, ami végül 51 db képet jelentett. Az utolsó kép az 38s volt, ezzel lett az előtér és az elhaladó autók fotózva. A Holdakat egyenként iso160, f/8, 1/125s beállítással lőttem. Keltekor az expó idő 1/60 volt, utána csökkentettem a záridőt, ahogy egyre feljebb jött és fényesebb lett az égitest. Utómunkát Photoshopban végeztem el: Finomítottam a rawokon egyben, majd 1 ablakban megnyitottam az összes képet rétegként, és a ‘Lighten / világosítás’ opciót használtam. Ez után még némi finomításon esett át a kép a végleges formájához.

Holdkelte az M4 felett

 
 
HDR Hold kompozit

Ennek a képemnek az első verziója még 2020-ban készült el. Akkor több hibát is elkövettem, fotózásnál és az utómunkánál is. Ezekből tanulva és ezeket némileg javítva csináltam meg ennek a fotónak a 2. verzióját. Erre egy vasárnap hajnali 3 órás időpontot választottam, hidegfront után, amikor általában a legtisztább a légkör. Eleinte 12 db képből próbálkoztam, de nem voltam megelégedve az eredménnyel, ezért egy másik eljárást alkalmaztam, ami végül 4 db képből valósult meg. Az eredményt lent láthatjátok. 

 
Holdfogyatkozás:

Ez a kép egy igazi nehéz történetet foglal magába, amilyen egyszerűnek tűnik, annyira körülményes volt az elkészítése, végül a kitartás és a szerencse meghozta a végeredményt.
Előre készültem erre a képre, de az előrejelzések nem voltak túl bíztatóak. Az időpont eleve kora hajnalra esett (2 körül), és aznapra -15 fokot és ködöt, közepesen felhős időt vártam. Az ébredés után kinézve már nem kecsegtetett sok jóval a helyzet, ugyanis elég nagy köd fogadott, éppenhogy csak látni lehetett a Hold fényét. Gyorsan Időkép kamerákat kezdtem nézni, és tőlem nyugatabbra jobbnak látszott a helyzet. Péterinél sikerült jó helyet találnom, és itt kezdtem a fotózást. A terv az volt, hogy 10 perceként készítek egy képet, így be fogom tudni mutatni a folyamatot. Persze a valóságban ez közel sem alakult ilyen egyszerűen. A -14 fok mellett a folyamatosan változó körülmények is nehezítették a munkát. Hol köd érkezett, hol magasszintű felhőzet gátolta a kilátást. Több képkocka is kimaradt. A teljesség idején szerencsém volt, azt még zavartalanul meg tudtam lőni, de utána ismételten új helyszínt kellett keresnem. Többször meg kellett álljak, végül Vecsésnél kötöttem ki, itt készült az alapkép is. A fogyatkozás vége felé ismét ellenem fordult a köd, így majdnem Pestszentlőrincig kellett menjek az utolsó képkockáig, de ez is meglett. Kalandos, de emlékezetes fotózás marad. Innen munkába mentem, majd este a kép összerakása következett, ez is igényelt pár órás melót, de a végeredmény végül tetszett, így sikeresnek értékeltem a fotózást.

 
 
 
Induló és érkező forgalom pályazár alatt – Ferihegy

Ez is egy előre eltervezett projekt volt. Ilyen képet szinte csak pályazár alatt lehet alkotni, így a 2022-es őszi 1,5 hónapos pályazár ideális időpont volt. Közel 2 órát fotóztunk az 1-es pálya mellett, hogy elég érkező és induló gép gyűljön össze. A képeket végül Ps-ben összeraktam, hogy minden forgalom 1 képen jelenjen meg. 


Induló repülős forgalom:

Ez a kép az előzőnél egyszerűbb volt. A helykeresés volt a problémásabb, ugyanis olyan területre volt szükség, ami közel pályatengelybe esik és emellé még a kilátás is viszonylag tiszta, és a forduló gépektől megfelelő távolságba van. Belátható, hogy az optimális terület viszonylag egy nem túl széles sáv, ami ráadásul Monor városára esik, ezért a feladat nem volt egyszerű. Közel 1 órás térképezés után megvolt a célterület, de sok helyen a Google Streetview nem ismerte a helyet, ezért manuálisan kellett pontosan feltérképeznem, majd tesztelnem a helyszínt. Az új M4-es egyik lehajtójánál lévő körforgalomból nyíló üres útra esett a választásom, 2 induló gép után pedig kiderült, hogy a helyszín jónak tűnik. Itt már csak egy megfelelő beállítás kellett, és közel 2 óráig fotózni a gépeket, majd utómunkával 1 képre rakni az egészet. A végeredményt itt láthatjátok: 22 képből áll össze.

Persze itt azért még voltak egyéb helyekről is próbálkozások, például pályazár idején össze lehetett hozni egy leszálló és egy felszálló gépet is, majdnem egyetlen expón is.

Továbbá egy Cargodombos felszálló 1 órás forgalom is:



Egy nap érkező gépek:

Régebb óta terveztem már ilyen képet, így az egyik nyári napon nekiestem, amikor nagyobb gépek is várhatóak voltak. Közel 10 óra időtartam érkezői vannak az alkotáson, az ismétlődő gépekből nincs minden rajta (Sok Wizz, Ryan). A képek elkészülténél figyelembe kellett vegyem, hogy minden gép egy picit más szögben lesz a végén, így ennek megfelelően kellett fotóznom. Az utómunkánál a lehető legjobban törekednem kellett a méretarányok valódiságára, hogy a képnek legyen is értelme. A kép érdekessége, hogy az utómunka már kint a reptéren a helyszínen elkészült, amíg 1-1 gépet vártam, addig közbe ment a képek kidolgozása és a montázs szerkesztése.