Kedvenc témáim #1: Svenkelés

Az egyik kedvenc fő témám a svenkelés (panning). De mit is jelent ez? 

A svenkelés (angolul: panning, vagy magyarul: pásztázás) az a technika, amikor álló helyből a fényképezőt vízszintesen mozgatva leköveted a témát hosszabb záridővel, ezáltal a háttér bemozdult, elmosott lesz. Ez igen látványos tud lenni, mert ezzel a témát és a mozgást is ki tudod emelni, érzékeltetni tudod a sebességet, ami egy fotónál hatásos tud lenni. Ha megfelelően csinálod, akkor a téma szép éles marad, viszont a háttér bemozdult lesz.  Ehhez sok gyakorlás és kitartás kell. Eleinte nem biztos, hogy sok sikerélmény lesz, de ha kitartó vagy, meglesz az eredménye. 
Én elsősorban a repülőtéren csinálok ilyen jellegű képeket, de előfordult már, hogy motorokkal, autókkal is megpróbálkoztam. Az itt szereplő képek 1/2,5 – 1/40 közötti záridőkkel készültek, vegyesen, mikor mivel próbálkoztam. 

Ezt a fajta hatást a gyakorlottabbak el tudják érni esetleg utómunkával is Ps-ben, de én ennek nem vagyok a híve, én inkább szeretem ezt a fajta kihívást a helyszínen megvalósítani. Egyrészt élmény, másrészt kihívás. 

Biztosan felmerül a kezdőkben, hogy hogyan fotózz ilyen (svenkelés) témát? Állványt nem használok és Neked sem javaslom, csak hátráltat a lekövetésben. (maximum monopoddal lehet próbálkozni, de az is sok gyakorlást igénnyel)). Célszerű teleobjektívvel próbálkozni. A témát le kell követni, oly módon, hogy az mindig a keresőben ugyanott legyen. Az értékek megválasztása mindig fény függvénye, (mindig nézd a fénymérőt a gépen!!) de nappal, napos időben megköveteli a helyzet a legalacsonyabb iso-t (50-100), és a nagyon szűk rekeszt (f/18-f/22). Záridőben én általában 1/30 vagy 1/40 értékeket választok, de ha nem süt a nap, akkor néha 1/25, 1/20 értékek választása sem ritka (itt a látványosság kedvéért a „fény hiányát” az elmosódottabb háttérrel „kompenzálom”, de ezt már nagyon nehéz megcsinálni (cserébe viszont annál szebb lesz az eredmény 🙂 ). Viszont ami fontos, figyeljetek a csúcsfényre, mert ilyen értékek mellett könnyen bele lehet futni abba, hogy a kép nagy része kiég. Másik fontos, de ez inkább tapasztalat: Sorozatfelvételt használj, de ne a gyorsat, hanem ha tudod állítani a gépeden, akkor lassabbat, 2 kép/s. Sokkal jobban le tudod követni a gépet. Rekordom az éjszakai Ryanair, 0 fényben, vak sötétben 1/2,5-el (0,4 sec), Lingus érkező 1/5, aztán a Smartwings érkező 1/6, Finnair A350 1/8, Emirates 777 1/15-el, illetve a Smartwings szintén 1/15. Képaláírásban néhány képnél odaírtam a záridőt.

Szürkületkor, napkelte előtt, naplemente után sokszor a helyzet kényszerít rá a svenkelésre, ugyanis a nem elengedő fény „rákényszerít” a hosszabb záridő használatára. A képeim között a Ryanair éjszakai készült a leghosszabb, 1/2,5 (0,4s) záridővel. Itt a helyzet követelte meg, szinte 0 fény volt, így egy kamikaze mindent vagy semmit módot dobtam be. A végeredmény közel sem tökéletes, de a helyzetben ennyi volt a maximum.
A másik nagy kihívás az esti Finnair A350 volt. Itt direkt csak erre a gépre mentem ki, nagy fogás volt, de a nap már jóval előtte lement. Így végül egy iso800, 1/8s beállításos kamikaze volt a nyerő taktika. Nagyon alexpós lett, de szerencsére tudtam annyit felhúzni még rajta, hogy értékelhető kép születhetett (szerencsére van tartalék a Nikon D850 RAW-jaiban). 

Sikerült egy ilyen képed, vagy csak kérdésed van? Esetleg tapasztalatot osztanál meg? Akkor akár itt hozzászólásban, akár a Facebook csoportunkban is hozzászólhatsz a témához.(Privátban is kérdezhetsz az info@tiszavolgyidavid.com e-mail címen)

További cikkeim: Cikkek / Blog – Davidi Photo

KÉPEK:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.